Kultur
Amos Andersons stora passion var teatern, musiken och bildkonsten. Han drogs till teaterlogen, till konserter, umgicks gärna i konstkretsarna och delade ofta med sig av sina vinster som en modern mecenat. Han drogs likaså ständigt till nya långa resor, till Stockholm, kontinenten och Italien, gärna med vänner i sällskap. Hans intresse för utbildning kanaliserades till hans engagemang vid Åbo Akademi. Amos avgörande insats för tillkomsten av Finlands fantastiska institut i Rom, Villa Lante, är obestridlig.
Amos Anderson donerade en stor summa till bygget av Helsingfors Konsthall 1927. Andra donatorer var Gösta Serlachius och Salomo Wuorio. Byggnaden ritades av Jarl Eklund (1876–1962) och Hilding Ekelund (1893–1984). Foto: Patrik Rastenberger/Helsingfors Konsthall.
Det av Amos Anderson författade och regisserade legendspelet Vallis Gratiae hade urpremiär i kyrkan i Nådendal 1922. Förutom Nådendal visades Vallis Gratiae även på Svenska Teatern och Kansallisteatteri i Helsingfors samt i Stockholm och Wien.
På 1920-talet engagerade sig Amos Anderson målmedvetet i restaureringen av Åbo domkyrka. Han var medlem i restaureringskommittén 1922–29.
Invigningen av restaurerade Åbo domkyrka i juni 1929. I främre raden president Lauri Relander. Bakom bl.a. C.G. Mannerheim och Kyösti Kallio.
Amos Anderson bearbetade och regisserade pjäsen Den stora väldsteatern av Hugo von Hofmannstahl för Svenska Teatern 1932.
Den stora världsteatern visades även i Tammerfors 1936.
År 1935 inleddes renoveringen av Svenska Teatern, ritad av den ryske arkitekten Nikolaj Benois och invigd 1866. Amos Anderson gick i borgen för lånen, som han också slutligen själv betalade.
Skulpturutsmyckningen, bl.a. karyatiderna, kvinnoskulpturerna som fungerar som kolonner, monterades ner från Svenska Teaterns fasad i samband med renoveringen 1935. Karyatiderna hittade ett nytt hem på garagets södra gavel på Söderlångvik.
Svenska Teatern med modern funkisfasad efter ombyggnaden i slutet av 1930-talet. Arbetet planerades av arkitekterna Jarl Eklund och Eero Saarinen.
Amos Anderson regisserade Jean Mogins pjäs Rebellen för Svenska Teatern 1951.
Amos reste mycket. Här i Versailles i Frankrike.
Amos och Svenska Teaterns mångårige chef och Amos gode vän Nicken Rönngren reste gärna tillsammans.
Amos Anderson besökte ofta badorter. Här i Wiesbaden tillsammans med väninnan Else.
Amos och Hufvudstadsbladets VD Per Nyström i Rom 1954.
Villa Lante – Finlands kulturinstitut i Rom – inledde sin verksamhet år 1954. Amos Anderson var en av dem som kraftigast medverkade till att förverkliga tanken om ett finländskt Rominstitut i renässansvillan från början av 1500-talet och bidrog också själv med stora donationer till projektet.
Torsten Steinby, K.A. Fagerholm och Amos Anderson i Villa Lante.